• +39 081 7645443
  • Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. È necessario abilitare JavaScript per vederlo.
Ricerca Avanzata Ricerca Avanzata

Comparative law and multicultural legal classes: challenge or opportunity?

SKU: 9918179001
Autore:
Ferreri Silvia - Ajani Gian Maria
Estratto Rivista

Annuario di Diritto Comparato 2018

Array
47,99 €

PDFStampaEmail

Teaching comparative law classes may be challenging when presenting legal systems others than one’s own to students who may themselves come from the legal tradition one is trying to illustrate to students. The difficulty has become increasingly clear when we have to address students belonging to cultures where the distinction between law and religion is not perceived as meaningful, or where the “rule of law” takes shades of meaning rather different from the conception we have developed in the Western experience. We are often unconsciously transmitting our underlying persuasions, we do not have a complete command of the foreign sources of law (language barriers may affect our knowledge), we are sometimes addressing sensitive issues (women equality, discrimination, autonomy of the judiciary and so on). How do we cope with these problems? Which suggestions are offered by experts on teaching to diverse classes?

Insegnare il diritto comparato a classi che includono studenti stranieri può diventare arduo. La difficoltà è incrementata dal momento in cui ci siamo trovati a dialogare con studenti che provengono da tradizioni giuridiche in cui la distinzione tra diritto e religione non è percepita come significativa, dove la “rule of law” o il principio di legalità ha connotazioni diverse da quelle a noi note nella nostra esperienza. Talvolta trasmettiamo in modo inconsapevole le nostre convinzioni di fondo, talaltra sottostimiamo o travisiamo certe fonti del diritto cui non abbiamo accesso per ragioni di lingua. Trattiamo di argomenti molto delicati (parità di genere, discriminazione, indipendenza del potere giudiziario). Come affrontiamo queste difficoltà? Che cosa ci suggeriscono gli esperti di docimologia quanto all’approccio a classi miste di studenti con provenienza diversificata?

E-Book: Formato PDF Scaricabile

9918179001.pdf
Nr. Pagine
24
Formato
PDF